اطلاعيه درباره صورت سوالات دروس عربي متوسطه
طبق بارمبندي مصوب گروه عربي دفتر برنامهريزي و تأليف كتب درسي كه در سايت گروه موجود است مقرّر گرديده است صورت سؤالات امتحان پايان سال درس عربي پايههاي اول تا سوم به زبان فارسي باشد. اما در سال چهارم (پيشدانشگاهي) كما كان صورت سؤالات عربي ميباشد. پيش از اين دانشآموزان در پاسخگويي به سؤالات امتحاني دچار اشكال جدي بودند. دبير در كلاس همه اهداف آموزشي را به زبان فارسي تدريس ميكند و در عمل هدف كتب درسي موجود مكالمه نيست ولي صورت سؤال امتحان به عربي است كه دانشآموز دچار اشكال جدي ميشود. مثال: شَكِّل ما اُشيرَ إليهِ بِخَطٍّ . سؤال فوق در كتاب نيست ولي در امتحان ميآيد و دانشآموز نميداند منظور چيست؟ اِجعَل الفعل المبنيَّ للمعلوم مبنياً للمجهول و غَيِّر ما يَلزَمُ : در سؤال بالا نيز دانشآموزان متوسط و متوسط به پايين سردرگم ميشوند. نميدانند منظور طراح چيست. أعرِب ماتحتَهُ خط : دانشآموز أعرِب را با عَرِّب اشتباه ميگيرد . جز سه مثال ياد شده مثالهاي ديگر نيز هستند. در امتحان نهايي انگليسي با اينكه هدف آموزش انگليسي مكالمه است ولي صورت سؤال به فارسي است و در عربي برعكس شده است. در نظرخواهي كه از دانشآموزان به عمل آمده است اغلب از صورت سؤال شاكي هستند كه گاهي نميدانند منظور چيست اصولاً صورت سؤال براي دانشآموز بايد معلوم باشد و دانشآموز بداند از او چه خواسته ميشود. امتحان عربي في نفسه براي دانشآموزان دشوار و استرسزا ميباشد صورت عربي سؤالات نيز مزيد بر علت شده است. اما در عربي سال چهارم از آنجا كه تمام كتاب به زبان عربي است لذا اين امر مستثني شد. درباره اين كتاب نيز بسياري از دبيران پيشنهاد دارند كه شرح قواعد به فارسي باشد. زيرا اين شيوه كتاب دانشآموز را دچار اشكال ميكند و با اين روش دانشآموز توانايي مكالمه عربي به دست نميآورد. برخي از همكاران به كنكور اشاره ميكنند كه در آنجا صورت سؤال عربي است. اما در آزمون كنكور تعداد قابل توجهي از داوطلبان نمره منفي دارند و يا به هيچ سؤالي پاسخ نميدهند و اصولاً هدف طراح كنكور آن است كه سؤال را در قالب تلههاي آموزشي طراحي نمايد به گونهاي كه آمارهاي غيررسمي نشانگر درجه دشواري بالاي سؤالات عربي است. هدف طراح برگزاري يك آزمون استاندارد نيست بلكه بايد سؤالات منجر به حذف اكثريت داوطلبان گردد. از ديگر سو در سالهاي آينده است طبق مصوبه مجلس محترم شوراي اسلامي كنكور حذف گردد و معدل و سوابق تحصيلي مدرسه جايگزين گردد و آموزش و پرورش نبايد تسليم كنكور باشد. از طرفي دانشآموزي در كنكور موفق است كه مستقلاً يا در كلاسهاي كنكور سخت در تلاش براي موفقيت باشد و با شيوههاي تستزني و نكات خاص امتحان كنكور آشنا شود. سؤالات كنكور اغلب شباهتي با امتحانات نهايي ندارد و نبايد نيز اين گونه باشد. گروه عربي در سال آينده معايب و محاسن اين كار را بررسي ميكند. لذا در اينجا رسماً از گروههاي آموزشي درخواست مينمايد نظرات مثبت يا منفي خود را پس از برگزاري آزمون مستنداً به پست الكترونيكي زير ارسال فرمايند. منبع :http://www.talif.sch.ir/index.php?cmodule=news&mode=view&news_id=2275
این وبلاگ با هدف تبادل اطلاعات میان دبیران و دانش آموزان دوره متوسطه مهرستان و دیگر دوستان طراحی شده است امیدوارم مورد توجه تان واقع شود .